Titokzatos idegen – A gomba 

Noha az egészséges táplálkozás egyik alappillére a sok zöldség fogyasztása, szegény gomba valahogy sokszor kimarad a tányérból. Nem is csoda, hiszen egy igen megosztó “személyiség” a kategóriájában: sokan imádják, sokan viszont kifejezetten ódzkodnak tőle. 

Hozzátápláláskor általában komoly fejtörést okoz: vajon adható a piciknek? Mikortól? Hogyan? 

Ejtsünk hát pár szót kalapos barátunkról!

Minek nevezzelek? 

Sokan nem tudják, de a gomba igazság szerint nem zöldség, sőt nem is növény, ugyanakkor nem is állat, hanem az élővilág egy önálló országát alkotja. 

A kavar oka, hogy a békebeli biosz-órákon még rendszertanilag a növényekhez soroltuk őket, mára azonban külön élőlénynek számítanak, révén hogy sejtjeik felépítése és anyagcseréjük nagyban eltér a növényekétől. 

Gomba, a vitaminbomba

Egyes források szerint a gomba az egyetlen “növényi” eredetű D-vitamin forrás, ami már önmagában fogyasztásra érdemessé teszi ezt a furcsa “nemzöldséget”. Ha azonban hozzávesszük, hogy B-vitaminokban és ásványi anyagokban, például szelénben, káliumban és vasban is gazdag, valamint kiváló antioxidáns is, már szinte “super food” magaslatokba emelhetjük! Mindemellett szén-hidrát tartalma igen alacsony, így kiváló étel diétázók számára is. 

Gomba bevezetése – mikortól? 

Sajnos a gomba többeknek nem könnyen emészthető összetevő, így a bevezetése 12 hónapos kor után ajánlott: kis mennyiségben, csakis főzve, vagy párolva, nyersen semmiképpen!

Ritka esetekben allergia léphet fel rá ez azonban elhanyagolható előfordulást mutat. 

Milyen gombát együnk? 

Mivel kalapos barátunk rengeteg fajtája a szabadban is megtalálható, erős a csábítás, hogy magunk szedjük vele tele a kosárkánkat és ebből főzzünk otthon. Mivel azonban sok gombafajta erősen mérgező és az emberi szervezetre veszélyes, én nem ajánlom a szedést, hacsak nem tanult és nagyon tapasztalt gombászok vagyunk (vagy van velünk egy ilyen személy). Szerezzük be ezt a finomságot a piacon, a zöldségesnél, vagy a szupermarketben – egy kevéssé romantikus, ugyanakkor sokkal biztonságosabb módja ez a gomba begyűjtésének. 

Hogyan szerettessem meg a gombát a családdal? 

Ahogy írtam, a gomba marketingjén lenne mit javítani: furcsán néz ki, mérgező is lehet, és ráadásul sokaknak még az állaga se igazán bizalomgerjesztő. 

Érdemes több fajtájával is próbálkozni, mert van köztük némi ízbeli különbség. A kisebbeknek kiváló finger food lehet, azért javaslom kerüljön belőle többször a tányérra, sosem tudhatjuk mikor jön el az alkalom, amikor babánk bizalmat szavaz neki!

Készítsük gyakran és változatosan: lehet belőle köret, főétel, húspótló, pizzafeltét vagy darálhatunk belőle a következő adag fasírtba is. 

Akárhogyan is, ne erőltessük, hiszen sok felnőtt sincsen kibékülve ezzel a vitaminbombával! Kerüljön belőle gyakran az asztalra, fogyasszuk jó ízzel, ezzel is példát mutatva gyermekünk számára! Kis türelemmel és szerencsével, előbb-utóbb ez az étel is felkerül a “szeretem” listára! 

 

Pin It on Pinterest

Share This