Vessünk véget a vaj-margarin háborúnak!

Lehet, hogy sokaknak már unalmas a téma, és abban is biztos vagyok, hogy sokaknak megvan a maguk hite a témában. Szeretném viszont, ha tisztáznánk a legelemibb kérdéseket, és eloszlatnánk egy csomó tévhitet. Kezdjük rögtön a két leggyakoribbal:

1. A vaj egészségesebb, mint a margarin
2. A margarin nem élelmiszer

Ha hiszed, ha nem, mind a két állítás badarság. Nézzük sorjában, amit felelős szülőként tudnod kell a vajról és a margarinról. Igyekszem nem túlságosan szakmai szempontból megközelíteni ezt a kérdést, mert azt szeretném, hogy tényleg lásd a lényeget.

• Mind a vaj, mind a margarin hasonló eljárási folyamattal készül
• Mind a vaj, mind a margarin teljes értékű élelmiszer
• Mind a vajnak, mind a margarinnak megvannak az előnyei és a hátrányai
• Mind a vaj, mind a margarin zsiradék

Ha ezeket elfogadod, már egy lépést tettél a nyugodtabb étkezésekért. Hiszen nagyon sok olyan családot ismerek, ahol gondot okoz, hogy milyen zsírt, zsiradékot adhat/adjon a családnak. Éppen ezért sokszor inkább száműzik a háztartásból a vajat vagy a margarint, mert biztos, ami biztos, pedig ezzel többet ártanak, mint használnak.

Szükségünk van zsírra!

Zsírra ugyanis szüksége van a szervezetünknek.
Az 1-3 éves gyermekeknek napi 850 -1250 kcal/nap bevitelre van szüksége jó minőségű ételekből. Azon belül pedig zsírra, fehérjére és szénhidrátra is. Arányaiban körülbelül így néz ki, természetesen tágabb határok körül mozognak.
• Kb: 30 -35% zsírra,
• Kb: 7-15% fehérjére és
• Kb: 45-55% szénhidrátra .
• Amint látod, a napi energia bevitel több mint harmada zsír. Mégpedig jó zsír, vagyis olyan, amely nagyon kevés transzzsírt tartalmaz. (transz-zsírsavak)

Tények a margarinról
A margarinról még mindig az él az emberek fejében, hogy hidrogénezett műanyag és rengeteg káros transzzsírt tartalmaz. Jó, ha tudod, hogy a margaringyártók már több mint 20 éve (!) áttértek a korszerű margaringyártásra! Tehát ha ettől ellentétes információt olvasol valahol, akkor az gyenge kutatási eredményeken, hiányos bizonyítékokon alapuló cikk, vagy egész egyszerűen elavult, már több évvel korábban íródott.
A mai margarinok jobbak, mert
• transzzsírtartalmuk kevesebb mint 1 %,
• zsírtartalmuk pedig általában alacsonyabb, mint a vajnak
• növényi olajból, és vízből készülnek
• hozzáadott vitaminoknak köszönhetően hozzájárulnak a szükséges vitaminmennyiség beviteléhez
• nincs benne koleszterin (kivétel ha kevernek hozzá vajat), így védik a szívet és az érrendszert
• kalóriatartalmuk is kifejezetten alacsonyabb, mint a vajé.
Amit még érdemes tudni, hogy több margarintípushoz kevernek tejszármazékot (pl: íróport), így nem minden esetben tejmentes.


Mielőtt azonban végkövetkeztetnénk, nézzük meg, mi a helyzet a vajjal.

Tények a vajról
• A vaj állati eredetű zsiradék,
• van koleszterintartalma,
• zsírtartalma 80 % körüli,
• kalóriamennyisége szintén magas,
• de az is tény, hogy nagyon finom, és rengeteg ételhez használható

Most valószínűleg azt gondolod, hogy egyértelműen a margarinfogyasztásra „szólítalak fel”.
Nem, mert úgy gondolom, a vajjal, de a margarinnal sem ártasz, ha megfelelő mennyiséget fogyasztasz belőle. Ahogy ez a legtöbb élelmiszerre is igaz. Mindent mértékkel! A célom pusztán annyi volt ezzel a rövid ismertetővel, hogy ne félj a margarintól. Bátran süss, főzz vele, és persze kenheted kenyérre is.

Természetesen rengeteg féle margarin van a boltok polcain, ezért érdemes végigbogarászni az összetevők listáját, és kiválasztani azt, amelyik a számunkra leginkább szimpatikus.

Nem utolsó sorban pedig gondolj azokra a szülőtársaidra is, amikor nyilvánosan kifakadsz és a margarin „műanyag” mivoltát ecseteled, akiknek gyermeke nem ehet vajat, mert érzékenysége vagy allergiája van, így kénytelen margarint használni. Lépjünk túl ezen a régi tévhiten, és fogadjuk el, hogy a margarin ugyanúgy lehet a kiegyensúlyozott táplálkozás része, mint a vaj. Sőt ha kevered / váltogatod a kettőt az még jobb!

Sütésnél, főzésnél kísérletezz, hogy vajjal vagy margarinnal finomabb-e az étel, és dönts úgy, hogy mindenkinek jó legyen. Én is tudom, hogy egy isteni vajas süteménynek nehéz ellenállni, arra viszont tényleg nagyon ügyelj, hogy lehetőleg ne lépjétek túl a megengedett napi zsírfogyasztás mennyiségét! Már csak az a kérdés, hogy pontosan mennyi is az annyi?
Pontosan mennyi az ajánlott napi zsírbevitel?
Ha most nem a kisgyermekeket (feljebb írtam, hogy nekik 35 %), hanem egy átlagos, egészséges felnőttet veszünk számításba, akkor elmondhatjuk, hogy
• az ajánlott zsírfogyasztás a napi energiabevitel minimum 20%-a, de
• az optimális a 30% lenne. Ez testtömeg-kilogrammonként kb. 1 gramm zsírt jelent. (Tehát, ha valaki 60 kg, akkor ez 60 grammot jelent.)

A túlzott zsírfogyasztás elkerülése érdekében javasolt kisebb mennyiségű margarint, vajat felhasználni.
Kenyérkenésnél figyeljünk, hogy vékonyan kenjük meg vajjal, margarinnal a kenyeret.
Főzésnél pedig az ételkészítéshez felhasznált zsiradék mennyiségét tudjuk csökkenteni.
Felvágottak, sajtok vásárlásánál a csomagoláson lévő tápanyagtáblázatból megtudhatjuk az adott termék zsírtartalmát. Célszerű előnyben részesíteni az alacsonyabb zsírtartalmúakat. A szalámi, kolbászfélék például sokkal több zsiradékot tartalmaznak, mint a sonkafélék.
De visszatérve a vaj vs. margarin témához, kapható a boltokba olyan készítmény is, mely ötvözi a margarin és a vaj előnyeit, így nemcsak szendvicsekhez, de akár főzéshez, sütéshez is használható.


Kísérletezz, keresd az alternatívákat, és ami fontos mindig figyeld a termékek címkéjét!

Ha pedig kedvet kaptál egy finom vajas vagy akár margarinos recepthez, nézz körül nálunk: https://www.manomenu.hu/receptek

 

 

Pin It on Pinterest

Share This