Ha a nátha kerülget bennünket, vagy a gyermekünkön is megjelennek a megfázás tünetei, azonnal C-vitamin után nyúlunk:

  • vagy tabletta,
  • vagy zöldség-gyümölcs,
  • vagy egyéb csillapítócseppek formájában.

Így tanultuk, így szoktuk meg.

Azt is tudjuk már, hogy a C-vitamin legjobb forrásai

  • a citrusfélék,
  • a piros és a zöld paprika,
  • a görögdinnye és
  • a leveles zöldek.

De vajon valóban segít a C-vitamin a nátha kezelésében, illetve a gyógyulásban, vagy mindez csak tévhit?

 

Tény vagy tévhit, hogy a C-vitamin segít?

 

Sajnos tévhit, hogy a C vitamin hasznos a megfázás kezelésére. Az viszont fontos, hogy fedezzük a napi C-vitamin igényt, amely felnőtteknél minimum 100 mg, kisgyermekeknél kb. 50 mg. Hogy ez pontosan mennyi? 50 mg C-vitamin megfelel pár szem epernek, egy narancsnak vagy két kivinek. Ennyi bőven elegendő is a napi C vitamin adag biztosításához.

 

 

A legújabb kutatások cáfolják a C-vitamin mindenhatóságát

 

A legtöbb tudós egyetért abban, hogy a C-vitamin megfázásos esetekben nem hatékony. A torontói egyetem kutatói által végzett tanulmányban az alanyokat két csoportra osztották: egy kísérleti csoportra, amely C-vitamin tablettákat kapott a megfázás tüneteinek megjelenésekor, és egy kontrollcsoportra, amely placebo tablettákat kapott. Néhány hónap elteltével a kutatók – figyelembe véve az egyének betegen, illetve megfázva töltött napjainak számát – igyekeztek meghatározni a C-vitamin hatékonyságát.

Megállapították, hogy a C-vitamint szedők nem voltak szignifikánsan egészségesebbek, mint a placebós csoport tagjai. Számos más tanulmány is megerősítette ezt az eredményt, ezért joggal merül fel a kérdés: miért hisszük, hogy a C-vitamin jó megfázás ellen?

 

Honnan ered a tévhit?

 

A ma is népszerű hiedelem az 1960-as években Linus Pauling, befolyásos amerikai kémikus állításainak köszönhető. Pauling azt állította, hogy miután rendszeresen nagy adagokat vett be C-vitaminból, élesebbnek és egészségesebbnek érezte magát, és a nátha is elkerülte. A témáról szóló könyve, a „C-vitamin és a közönséges nátha” azonnal bestseller lett.

Az 1970-es évek közepére becslések szerint 50 millió amerikai használt C-vitamint a megfázás kezelésére, és a gyógyszertárakban a C-vitamin termékek értékesítése megnégyszereződött.

 

Mégis mire jó a C-vitamin?

 

Félreértés ne essék: a C-vitamin valóban jót tesz a szervezetnek.

  • Természetes antioxidáns, és
  • a test szöveteinek, például a bőr, az erek és a csontok növekedéséhez is szükséges.
  • Alapvető fontosságú a kollagén szintézisében is, amely a kötőszövet kritikus alkotóeleme, így
  • segít a sebek gyógyulásában.

A torontói egyetemi tanulmány ráadásul a C-vitamin további figyelemreméltó előnyeit is felfedezte.

  1. Azok a betegek, akik C-vitamin tablettát kaptak a kísérlet során, átlagosan 30 nappal kevesebb időt töltöttek táppénzen, mint a placebo csoport tagjai.

A kutatók szerint erre az az egyik lehetséges magyarázat, hogy a C-vitamin csökkentheti a megfázás tüneteinek, például a hidegrázásnak és a köhögésnek a súlyosságát. (Ennek az elméletnek a megerősítéséhez további kutatásokat terveznek.)

  1. További bizonyítékokat szereztek arra vonatkozóan, hogy a katonáknak, hivatásos sportolóknak és más stresszes életet folytatóknak a C-vitamin megerősítette az immunrendszerét. (50%-kal csökkent a megfázásos napok száma.)

Ezek a megállapítások azonban nem támasztják alá azt, hogy a C-vitamin hatékonyan kezelné a megfázást.

 

A C-vitaminnal nem gyógyulsz ki a náthából

 

A Marylandi Egyetem kutatói például egészséges önkéntesekkel kísérletezett. Az alanyok egyik fele ugyanúgy C-vitamint, a másik csoport pedig placebót kapott, ám ezután megfertőzték őket a nátha vírusával. Megállapították, hogy nem volt különbség a betegség lefolyásában (napok száma, tünetek) a 2 csoport között.

E tanulmány és más kapcsolódó kutatások eredményeként a vezető orvosi tanácsadó csoportok, köztük az Élelmiszer- és Gyógyszerügynökség, az Amerikai Orvosi Szövetség és az Amerikai Dietetikus Szövetség sem javasolja a kiegészítő C-vitamint a megfázás megelőzésére vagy kezelésére.

 

Hogyan kerülhetjük el a megfázást?

 

Rengeteg hatékony módszer van arra, hogy megelőzzük a hideg időszakok „velejáróját”:

  • Aludjunk eleget;
  • igyunk sok folyadékot;
  • étkezzünk egészségesen és lehetőleg
  • kerüljük a stresszt.

Ezek a szokások hozzájárulnak jó egészségünk hosszútávú megőrzéséhez és az immunrendszerünk megfelelő működéséhez.

 

Mit tegyünk, ha mégis megfáztunk?

 

  • Bugyoláljuk be magunkat jó melegen,
  • igyunk sok meleg teát,
  • együnk csirkehúslevest,
  • olvasgassunk,
  • és hagyjuk, hogy a betegség átmenjen rajtunk.
  • Ha tehetjük, ne menjünk sehová, pihenjük ki a náthát.

.

 

Mit tehetünk a fertőzés megakadályozására?

 

Ha egészségesek vagyunk, a gyakori kézmosás és a betegekkel való szoros érintkezés elkerülése segíthet megakadályozni a baktériumok terjedését. Egyes tanulmányok azt is állítják, hogy a gyakori testmozgás felébreszti (serkenti) az immunsejteket, ami megerősíti az immunrendszer védekező képességét. Érdemes tehát beiktatni a sportot is az életünkbe.

Láthatod, hogy a kultúránkban mélyen elterjedt mítosz ellenére a C-vitamin nem megfelelő megoldás a megfázás kezelésére; sokkal inkább a megelőzésben lehet szerepe.

Az emberi test és táplálkozás kapcsolata ugyanis túlságosan bonyolult ahhoz, hogy egyetlen vitamin valóban meggyógyítson egy betegséget.

 

Forrás: http://www.yalescientific.org/2015/03/mythbusters-does-vitamin-c-really-help/

 

Pin It on Pinterest

Share This