Szezonális finomságok – paradicsom

Ha most kezditek a hozzátáplálást, valószínű felmerült benned is a kérdés, hogy mikortól lehet paradicsomot adni a babának és hogyan célszerű bevezetni az étrendjébe.

✅ Ez a zöldségnek kikiáltott gyümölcs, rendkívül egészséges: dugig van C-vitaminnal, ezért érdemes vasban gazdag növényekkel párosítva fogyasztani. (A paradicsomban található C-vitamin ugyanis segíti a vas felszívódását is.) Mindemellett csakúgy, mint minden narancssárgás-pirosas termés, ez a zöldség is dúskál a karotinban, mely gyulladáscsökkentő és antioxidáns tulajdonsággal bír.

 Az általános szokással ellentétben érdemes a paradicsomot a konyhapulton tartani, mert a hűtőben megkeményedik és veszít zamatos ízéből. Fogyasztás előtt alaposan mossuk meg, mert a bolti, nem kimondottan vegyszermentesen termesztett darabok sajnos biztosan vegyszerrel – általában peszticiddel – kezeltek. 

paradicsom szósz

 Hozzátápláláskor a paradicsom már korán, akár 6 hónapos korban bevezethető, néhány fontos kitétel figyelembevételével: más savas gyümölcsökhöz és zöldségekhez hasonlóan a paradicsom is okozhat enyhe, ártalmatlan kiütéseket a száj környékén, ezek azonban a bőrfelület gyengéd tisztítása után hamar elmúlnak. (Pelenkakiütés okozója szintén lehet ez az étel.)

❗️ Fontosabb viszont, hogy főleg a kisebb fajták (mint a koktélparadicsom) bizony fulladásveszélyt is jelenthetnek, ezért lényeges, hogy először inkább a nagyobb szemeket kínáljuk, csónakokra vágva. A kisebb fajtákat 9-18 hónapos kor körül kezdhetjük el adni, szintén negyedekre vágva. (Kerüljük az apróbb, egész szemek adását ameddig csak lehet!)

 Noha a paradicsom sem számít kifejezetten allergénnek, azért nem is teljesen veszélytelen zöldség, ezért érdemes először apránként, kis porciókban adagolnunk, figyelve, hogy mutat-e a baba allergiás tüneteket. Amennyiben nem, úgy pár nap kísérletezés után növelhetünk az adagon. 

 Érdemes a kicsiket hamar megbarátkoztatni a paradicsommal, hiszen elkészíteni vagy ezerféleképpen tudjuk: kínálhatjuk nyersen, pürésítve, szószként tésztákon, illetve egyéb ételek összetevőjeként egyaránt. (Utóbbihoz egy szuper recept ➡️ https://manomenu.hu/paradicsomleves-2/  )  

Ha gyermeked szereti a tésztát, a ManóMenü választékában lévő zöldséges tészták kitűnő alternatívát kínálnak, hogy bevezesd például a paradicsomot és a későbbiekben is az étrendje részévé váljon ez az értékes alapanyag.

ManóMenü Róka Réka kedvenc paradicsomos-céklás tésztája. Zöldséges tészta gyerekeknek

Ha sok maradt az elkészített finomságból, itt találsz segítséget ahhoz, hogy hogyan fagyassz le püréket.  https://manomenu.hu/hogyan-fagyasszuk-le-a-pureket/

Itt pedig találsz hozzá pürétartókat is  shop.manomenu.hu/pürétartók

Forrás:

Story, E. N., Kopec, R. E., Schwartz, S. J., & Harris, G. K. (2010). An update on the health effects of tomato lycopene. Annual review of food science and technology, 1, 189–210

Chaudhary, P., Sharma, A., Singh, B., & Nagpal, A. K. (2018). Bioactivities of phytochemicals present in tomato. Journal of food science and technology, 55(8), 2833–2849.

Paulsen, E., Christensen, L. P., & Andersen, K. E. (2012). Tomato contact dermatitis. Contact dermatitis, 67(6), 321–327. https://doi.org/10.1111/j.1600-0536.2012.02138.x. Retrieved August 14, 2020

Young, A. J., & Lowe, G. L. (2018). Carotenoids-Antioxidant Properties. Antioxidants (Basel, Switzerland), 7(2), 28. https://doi.org/10.3390/antiox7020028

ALAPANYAG KISOKOS