Még hogy az őszi/téli hónapok nem bővelkednek kincset érő alapanyagokban! A sütőtökhöz hasonlóan az édesburgonya, vagy más nevén batáta is ennek az időszaknak a superfood-ja: tele vitaminokkal, antioxidánsokkal és egy csomó egyéb pozitívummal. Lássuk is részletesebben!


✅ Az itthon leginkább elterjedt narancssárga húsú batáta különösen gazdag béta-karotinban, amelyet az emberi test A-vitaminná alakít, és amely így segíti a szem, a bőr és az immunrendszer egészséges fejlődését (főképpen a babáknál!).
Gazdag továbbá B6 vitaminban (amely az agy fejlődésének elengedhetetlen vitaminja) és rostokban. Jótékonyan támogatja emésztőrendszerünket, kiváló antioxidáns és rendbe teszi a vércukorszintet is, ezért sok egészségügyi diéta fontos alappillére.
(Sajnos a talajba kerülő szennyeződések miatt az édesburgonya is tartalmazhat nehézfém származékokat, ezért fontos, hogy egy változatos étrend tagjaként kínáljuk és fogyasszuk.)

👶 A batáta már a hozzátáplálás korai szakaszában, 6 hónapos kor körül adható alapanyag, ráadásul édeskés, de nem túl erős íze miatt a babák is kedvelni szokták. Noha a kellően megpárolt vagy megfőzött, esetleg pürésített édesburgonya nem okoz fulladásveszélyt a kicsiknek és jelentős allergénként sem tartjuk számon, tanácsos körültekintően bevezetni, mert kiváltója lehet egy ritka betegségnek, az élelmiszerfehérje-indukált enterokolitisz-szindrómának (röviden FPIES), melynek legfőbb tünete a rendkívül heves hányás és hasmenés. (Ha ilyesmit észlelünk, azonnal forduljunk orvoshoz!)

🍠 Ne tároljuk az édesburgonyát a hűtőben, inkább keressünk neki, egy száraz, hűvös (15 fok alatti) zugot! Noha feljebb csak a narancssárga fajtájára tértem ki, jó tudni, hogy van fehér és lila húsú alternatívája is – ezek mind-mind isteniek és rendkívül sokoldalúan felhasználhatóak!

🍲 Pürésítve remekül kombinálható egyéb alapanyagokkal, nagyobbacska gyerkőcöknek pedig készíthetünk rakott batátát, tésztára való feltétet, vagy éppen fasírtot is belőle, de – a sütőtökhöz hasonlóan – szuperül belecsempészhető egy-egy kekszbe vagy süteménybe is.

❗️ Ha kedvet kaptatok egy finom édesburgonyás recept kipróbálásához, a weboldalon számos receptet találtok.
Ha pedig túl sok készült belőle, akkor fagyasszátok le LFGB minősítésű pürétartóinkba, melyet szintén megvásárolhattok a webshopban.

Forrás:

Shekhar, S., Mishra, D., Buragohain, AK, Chakraborty, S. és Chakraborty, N. (2015). A fitokemikáliák és a tápanyag hozzáférhetőség összehasonlító elemzése két eltérő édesburgonya-fajta (Ipomoea batatas L.) esetében . Food Chemistry, 173, 957–965. DOI: 10.1016/j.foodchem.2014.09.172. Letöltve: 2021. szeptember 23.

Vela, NP és Heitkemper, DT (2004). Teljes arzén meghatározása és specifikációja csecsemő élelmiszertermékekben ionkromatográfiás-induktív csatolású plazma-tömeg-spektrometriával . Journal of AOAC International, 87(1), 244–252. Letöltve: 2021. szeptember 23.

Egészséges babák Fényes jövő. (2019). Mi van a babám ételében? Letöltve: 2021. szeptember 23.

HealthyChildren.org. (2021). Nehézfémek a bébiételekben . Letöltve: 2021. szeptember 23.

Velloso, A., Baeza, M., Tornero, P., Herrero, T., Fernandez, M., Rubio, M., de Barrio, M. (2004). Ipomoea Batatas által okozott anafilaxia . Journal of Allergy and Clinical Immunology . Letöltve: 2021. szeptember 23.

Amerikai Allergia Asztma és Immunológiai Akadémia. Orális allergiás szindróma (OAS) vagy virágpor-gyümölcs szindróma (PFS) . Letöltve: 2021. augusztus 27.

Pin It on Pinterest

Share This