Hányszor sóhajtasz fel hetente, hogy „mit főzzek ma”? És legalább sikerül valami jót kitalálnod? Ha nem, akkor jönnek a kényszermegoldások, melyek könnyedén alultápláltsághoz vagy minőségi éhezéshez vezethet.

 Kerüld a minőségi éhezést! 

Táplálásról és hozzátáplálásról kevésbé kreatív anyukáknak 

Az édesanyák hétköznapjainak rendszeres és visszatérő kérdése a „Mit főzzek ma?” Ismerős? Főleg, ha többfelé kell főznöd, mert a párod csak hagyományos ételt eszik, te diétázol (naná!), a gyermeked pedig nem ehet gyorskaját. Ugye? Remélem, azért mindig van egy jó ötleted, különben életetek része lehet az alultápláltság vagy a minőségi éhezés.

Mielőtt azonban kikészülnél és feltámadna az összes lelkifurdalásod, tisztázzunk valami nagyon fontosat. Nem csak a te dolgod a család élelmezése, akármilyenek is legyenek a szokások, hagyományok, elvek. Ma, a 21. században mindenki – kivéve a kisgyermekeket – felelős azért, hogy mit és mikor eszik. Ezt a terhet tehát vedd le nyugodtan a válladról és ötleteljetek a családdal közösen. Arra kell csak odafigyelned, hogy az így összeállított heti menü ne vezessen a már említett minőségi éhezéshez vagy alultápláltsághoz.

 Mi az a minőségi éhezés? 

Az elnevezés kissé megtévesztő lehet, mert a minőségi szóhoz valami pozitív dolgot kapcsolunk: minőségi ételek, minőségi kiszolgálás, minőségi élet. Tehát valami nagyon színvonalas, jó, egészséges, hasznos társul a fejünkben a minőségi kifejezéshez. Na de hogy lehet egy éhezés minőségi? Ebben az értelemben természetesen sehogy. De ha azt mondom, hogy van mennyiségi és minőségi éhezés, akkor már könnyen érthető a különbség.

  • A mennyiségi éhezés alatt azt értjük, hogy hosszútávon nincs elég élelem az asztalon, nincs annyi ennivaló, amennyire napi szinten szüksége lenne a szervezetnek. Vagyis tényleg éhezünk.
  • A minőségi éhezés során azonban bőséggel van étel, csak éppen nem megfelelő fajtából. Ilyenkor az elfogyasztott étel nem tartalmaz megfelelő mennyiségű tápanyagot – ásványi anyagokat, nyomelemeket, fehérjéket és vitaminokat, az ételek többsége „junk food”.

Gondolom, nem kell külön ecsetelnem, hogy ez utóbbi miért rossz. Nagyon jól tudjuk, hogy a nem megfelelő, mesterséges anyagokat tartalmazó, feldolgozott élelmiszerek, készételek hosszútávon nagyon sokat ártanak az emberi szervezetnek. Mégis nagyon sokszor ilyen ételt teszünk a családunk elé, mert se időnk, se ötletünk nincs. A kisgyermekek megfelelő fejlődésének szempontjából pedig igenis fontos, hogy minden szükséges tápanyagot megkapjanak. Legyünk kreatívak a reggeli vagy vacsora megválasztásakor is, és lépjünk túl a vajas lekváros kenyér, kakaós csiga, vagy pizzás batyu háromszögén, mert ha sűrűn szerepelnek a tányérunkon ezek a termékek, akkor bizony könnyen elbillenhet a balance.

Fontos, hogy minden nap minden élelmiszercsoportból kapjanak élelmiszert a családunk tagjai.

Tudom, hogy nem egyszerű összeállítani egy heti menütervet, nem beszélve arról, hogy ezt akár évekig is így kellene csinálnunk. Azt is tudom, hogy a rendszeres főzés sok időt vehet el. Mégis azt mondom, valamit valamiért. Ráadásul, ha alaposan végignézed a ManóMenü weboldalát, vagy letöltöd például a hozzátáplálási applikációnkat láthatod, hogy nagyon sok villámgyorsan elkészíthető ételötletünk, sőt heti tervezőnk is segítségedre lehet.

Szóval ne keress kifogásokat, ez most nagyon fontos. Mert az ötlettelenségünkkel sokkal nagyobb kárt okozhatunk a családnak, a gyermekünknek, mint gondolnánk. Ugye te is azt szeretnéd, hogy családod minden olyan tápanyaghoz hozzájusson, amire szüksége van a fejlődéshez, vagy éppen kiegyensúlyozott táplálkozáshoz.

Miért veszélyes a minőségi éhezés? 

Egyértelmű. Ha a gyermek nem jut a megfelelő táplálékokon keresztül a megfelelő tápanyagokhoz, vitaminokhoz, ásványi anyagokhoz, akár már a hozzátáplálás során sem, egyrészt könnyen elhízhat, másrészt az egészsége, illetve megfelelő fejlődése is veszélybe kerülhet. Szerintem nincs olyan édesanya, szülő, aki ezt szánná a gyermekének.

Hidd el, tényleg tudom, hogy sokszor nehéz nem fagyasztott pizzát, sült krumplit, kekszeket, ropit adni. Azt is tudom, hogy nagyon fáradt vagy a mindennapi hajtástól, a mosástól, takarítástól, a gyermek/ek hisztijétől, és sokkal egyszerűbb bedobni a sütőbe vagy a mikróba ezeket a kajákat, mint rendes és ellenőrzött alapanyagokból ebédet főzni. Ismerem az érzést, tényleg. De számtalanszor látom azt is, hogy hova vezethet az alultápláltság. Mert ez az. Hivatalos nevén malnutríció. És ne hidd, hogy a „jó húsban lévő” gyerekek nem lehetnek alultápláltak. Nagyon is lehetnek. Sőt, az alultápláltság már a méhen belül kialakulhat.

Hová vezet az alultápláltság? 

Sajnos mi, szülők, hajlamosak vagyunk arra, hogy a gyermeket jóval inkább magunk elé helyezzük, ezért a saját egészségünkről elfeledkezünk. Ha egy anyuka például újra babát vár, jó esetben odafigyel arra, hogy a már megszületett gyermekét helyesen táplálja. Arra azonban már nem, hogy magát is. Pedig így a benne fejlődő kicsit táplálja alul. Ilyenkor szokott előfordulni, hogy a baba például kisebb súllyal születik, mint ahogy az várható lett volna.

Ha pedig már világra jött a gyermek, kezdődik az ördögi kör elölről: jobb híján hamar összecsapott, rossz ételek kerülnek a kis pocakokba. Pedig kutya kötelességünk megóvni magunkat és a családunkat is ettől. Szakértők szerint a gyermekek első 1000 napját mindenképp az alultápláltság elkerülésére kell szánni. Ellenkező esetben az alultáplált gyermek nagyobb valószínűséggel lesz később

  • cukorbeteg,
  • túlsúlyos,
  • szívbeteg,
  • és az érrendszere is tönkre mehet.

Mit tehetünk az alultápláltság megelőzése érdekében

Mindenképpen figyeljünk a megfelelő energia és vitaminbevitelre. Nem, ne csokival akarjunk energiához jutni és a gyermekeinknek se adjunk ilyesmit feleslegesen!

Az 1-3 éves gyermekeknek napi 850-1250 kCal / nap bevitelre van szüksége megfelelő ételekből.

Tudom, ez így nehéznek tűnik, meg időd sincs számolgatni, de nem véletlenül hoztam létre a ManóMenüt (link a főoldalra). Itt rengeteg ötletet, tanácsot, tippet kaphatsz nemcsak a hozzátáplálás , de az egészséges étkezés témájában is. Ha pedig kérdésed van, vagy valamiben segítségre szorulsz, írj bátran itt vagy a Facebook csoportunkba. Szakértőinkkel mindenkinek igyekszünk segíteni.

Meglátod, egy idő után már nem az lesz a kérdésed, hogy mit főzz ma, hanem hogy hol és hogyan tárold azt a rengeteg elkészített finomságot.

De ne aggódj, nekünk arra is van ötletünk

 

Pin It on Pinterest

Share This