Édességfogyasztás ünnepek alatt

Mikor közeledik az “édességhegyek” időszaka – kezdve a Halloween-nel -, amikor a legtöbb szülő picit elbizonytalanodik: vajon mennyi az a nasimennyiség, ami még “belefér”?

Régebben sokat írtam a témában: szerintem nincs olyan, hogy “jó”, vagy “rossz” nasi. Egy egészségesebbnek gondolt finomság is lehet “rossz”, ha a változatosság rovására, gyakran fogyasztjuk, és ugyanúgy egy károsnak kikiáltott harapnivaló is teljesen megállja a helyét egy kiegyensúlyozott, sokszínű palettán.

Ha az ételekhez fűződő sztereotípiákat helyén kezeljük, azzal nagyban segíthetjük gyermekünk egészséges hozzáállását is a témához! (Hiszen nem akarunk pl. “bánatevő” felnőtteket nevelni, igaz?)

Édességfogyasztás ünnepek alatt

Mit tehetünk hát az olyan “kritikus” időszakokban, mint a Halloween, vagy a Mikulás majd később a Húsvét?

  • Az én tapasztalatom az, hogyha a nap folyamán teszünk róla, hogy bőségesen egyen gyermekünk (tehát még véletlenül sem valami olyat főzünk, amiből tuti nem tűnik el egy kanálnál több), akkor még ha utat is engedünk az édességdömpingnek, az az adott pillanatban nem fog túlzottan kiugró lakomába torkollni.  ☝️
  • Fontos viszont, hogy tudatos szülőként ne tegyünk megjegyzéseket, ha zöld lámpát adtunk a gyereknek: ne legyenek “biztos azt még megeszed?” kezdetű mondatok, de pozitív megerősítések sem, vagy esetleg “én mondtam”-ok, ha végül mégis megszaladt a nassolás, és esetleg társul hozzá némi pocakfájás. (Utóbbi esetben inkább segítsünk gyermekünknek megfigyelni és helyén kezelni az ok-okozatot!)
  • A maradék finomságokat pedig tegyük el a megszokott helyre, és adagoljuk a mi szabályainknak megfelelően! Fontos, hogy a gyerkőc tudja, hogy hol található a zsákmány, és néhanapján kapjon is belőle! Ha ugyanis mi magunk nem emeljük képzeletben egy túlzottan kitüntetett helyre az édességeket, akkor gyermekünk érdeklődése és vágyakozása se lesz olyan erős irántuk.  Az biztos, hogy ahány ház, annyi szokás, és egy korántsem egyszerű téma ez.

Cukor és hiperaktivitás – vajon van összefüggés?

Főként gyerekzsúrok alkalmával talán te is tapasztaltad, hogy mindenféle sütik, cukorkák, üdítők fogyasztása után rövidesen elszabadul a pokol, mintha egy csapat túltöltött Duracell nyuszit próbálnánk kordában tartani… Ismerős? Bár sok szülő állítja, hogy a cukortól válik hiperaktívvá a gyereke, képzeljétek, a kutatások nem támasztják alá az összefüggést!

👉 Az egész koncepció egyetlenegy, a hetvenes években végzett vizsgálatra alapul, amely eredményeként Dr. Benjamin Feingold megalkotta a Feingold diétát. Ő akkoriban a szalicilátok, ételszínezékek és mesterséges ízesítők mellőzését javasolta a hiperaktivitás kezelésére. Bár nem említette konkrétan a cukor elhagyását, mégis sokan úgy értelmezték, hogy az adalékanyagok teljes kerülése szükséges, és így gyorsan feketelistára került a finomított cukor is – különösebb célzott vizsgálatok nélkül. 🎯

Azóta több, mint egy tucat, jóval kiterjedtebb kutatásnak sem sikerült bizonyítania ezt a feltevést. Érdekes megfigyelés viszont, hogy ha a szülők úgy tudták, hogy gyerekük cukrot fogyasztott, sokkal nagyobb valószínűséggel mondták rá azt, hogy “hiperaktív”. Egy kutatásban például egy üdítőital elfogyasztása után kellett a szülőknek értékelniük gyermekük viselkedését: annak ellenére, hogy az ital valójában cukormentes volt, a többség mégis a megszokottnál hiperaktívabbnak ítélte meg csemetéjét.

🎉 Bár egy bulin úgy tűnhet, hogy az átlagoshoz képest magasabb cukorfogyasztástól pörög annyira a gyerek, érdemes arra is gondolni, hogy az izgalmas játékok, a különleges alkalom és a barátok jelenléte villanyozza fel ennyire. Sőt! Egyes megfigyelések szerint a cukornak éppen hogy ellenkező, nyugtató hatása is lehet, mivel fokozza a szerotonin-termelést, ami pedig kellemes közérzethez vezet.

Természetesen a hiperaktivitástól függetlenül is érdemes kontrollálni a gyerekek cukorfogyasztását, hiszen többek között a válogatósság hátterében is a túlzott nasizás állhat. (De ez már egy másik történet)

Ha további kérdésed van gyermeked táplálásával kapcsolatban, keresd szakértőinket: ManóMenü/tanácsadás-oktatás

Prémium minőségű termékeinket itt találod: shop.manomenu.hu

Ha bizonytalan vagy mikor melyik alapanyagot célszerű bevezetni a babád étrendjébe, töltsd le a hozzátáplálási kisokost.

Forrás:

Food Love Family: Balancing sweets and treats during the holidays~ (foodlovefamilyblog.blogspot.com)

How to Handle Holiday Eating with Your Kids (hellojoey.com)

What do we do about all the sweets around during the holidays? (msn.com)

ALAPANYAG KISOKOS