Az uborka ugyanolyan vicces, mint a dinnye, vagyis amíg az valójában zöldség, az uborka gyümölcs. Szeretem a természetnek ezeket a tréfáit, és remélem, te sem bánod, hogy néha megosztok veled ilyen információkat is.

Egyébként az uborka az egyik legrégebbi termesztett növényünk, legalább 3000 éves. Őshazája India, mi a 13. század óta ismerjük.  Amiért viszont az uborka is szerepel a #zöldséghétfő listáján (és engedd, hogy továbbra is zöldségnek tituláljam), az a számos előnyös tápanyag, növényi vegyület és antioxidáns, amely benne található.

Mit tartalmaz az uborka?

96%-ban vizet, ezért fogyasztása segítség lehet a keveset ivó gyermekek folyadékpótlásában is.

Ezen felül azonban sok vitamin és – ahogy írtam – ásványianyag is található benne, mint C- és K-vitamin, kálium, magnézium, mangán.

Az uborka alacsony kalóriatartalmú (16 Kcal/100 gramm), nincs benne zsír, a fentieken kívül fehérjét, szénhidrátot és rostot tartalmaz.

Ha azonban meghámozzuk, a rosttartalma csökken, így érdemes héjával együtt fogyasztani. Gondolom, említenem sem kell, hogy csakis alapos mosás után.

Az uborka egészségügyi hatásai

Mivel antioxidáns is (flavonoidokat és tanninokat tartalmaz),

  • csökkenti a rák és az autoimmun betegségek kialakulásának kockázatát,
  • a vércukorszintet,
  • valamint jó hatással van a szívműködésre is.

Magas víztartalmának köszönhetően

  • kitűnően segíti a hidtratációt,
  • a babák testének hőmérséklet-szabályozását és
  • az emésztésben is pozitív szerepet játszhat székrekedés esetén.

A bélmozgások szabályozásához az uborkában található rostok (pl. pektin) is hozzájárulnak.

Uborkafajták

Alapvetően háromféle uborkát különböztetünk meg,

  • a berakót (14 cm-nél rövidebb),
  • a salátauborkát és (14-30 cm)
  • a kígyóuborkát (30 cm-nél hosszabb).

Ezeknek aztán további, legalább 25 fajtája ismert és termesztett hazánkban. Alakjuk, tömzsiségük, héjuk simasága vagy épp rücskössége is változatos, de alapvetően hengeresek, karcsúak és persze zöldek. Zöld színük is típustól függően világos-, közép- vagy sötétzöld, sőt, akár halványan csíkos is lehet.

Allergén-e az uborka?

Általában nem, de ha viszketést, fej- vagy hasfájást tapasztalunk fogyasztása után, érdemes hisztaminallergiára gyanakodni és kivizsgáltatni a gyermeket.

Ugyanakkor az uborka is lehet keresztallergén, vagyis abban az esetben, ha parlagfű- vagy ürömallergiás a kicsi, érdemes kerülni az uborkát is.

Felhasználása

Egy korábbi blogcikkünkben már adtunk tippeket arra vonatkozóan, hogyan csempészhetjük be az uborkát a kicsik étrendjébe. Most nézzük meg az uborka alapvető felhasználási módját. Többféleképpen is fogyaszthatjuk vagy feldolgozhatjuk:

  • salátákhoz (reszelve vagy karikára vágva),
  • szendvicsekben,
  • levesben (szintén reszelve vagy karikára vágva), vagy
  • önmagában.

Alapvetően frissen és nyersen szoktuk enni, ezért legtöbbször szendvicsekbe tesszük, vagy csak egyszerűen elropogtatjuk. Érdemes azonban kipróbálni humusszal és salátában is, amely persze nem csak tejfölös lehet. Egy kis olívaolaj, icipici só már önmagában is csodás köretet varázsol a húsok mellé.

A biztonság kedvéért pedig inkább még egyszer leírom, hogy meghámozni nem muszáj, de megmosni igen.

Milyen a friss uborka?

Az uborka nagyon érzékeny és sérülékeny. Ha be van nyomódva, „ütődött”, akkor nagyon gyorsan megpenészedik és romlásnak indul. Mindenképpen ép és kemény terméseket keressünk, mert ezek viszonylag sokáig elállnak a hűtőben is.

Mikortól adhatjuk a kicsiknek?

Ahogy a Hozzátáplálási kisokosunkban is írtuk, az uborkával a baba 9-10. hónapos korától próbálkozhatunk nyugodtan. Kínálhatjuk neki darabosan, vagy ahogy a fentebb említett cikkben írtam, reszelve máshoz is keverhetjük. Az uborka ugyanis viszonylag semleges ízvilágú, így más étellel együtt fogyasztva „észrevehetetlenné” is tud válni.

Tartósítása

Rendszerint savanyúnak vagy kovászosuborkának tesszük el ezt a remek zöldséget, és érdemes is vele bátran kísérletezni. A kicsik bölcsődés korukra már rendszerint rajonganak a csemegeuborkáért, „csupán” el kell találnunk az ízlésüket. Ha mégsem sikerül, vagy a gyermekünk nem szereti a savanyú dolgokat, akkor sincs semmi okunk a szomorkodásra. Az uborkát úgyis legszívesebben nyersen szeretjük, és úgy is a legegészségesebb.

Ha többet szeretnél tudni az uborkáról, írj nekem, vagy csatlakozz a Facebook-közösségünk zárt csoportjához, ahol szintén bátran kérdezhetsz.

Pin It on Pinterest

Share This