A méz – Csodaszer, vagy veszélyforrás?

Ismét nyakig gázolunk a nátha szezonban, ilyenkor óhatatlanul is minden évben előkerül a méz, mint téma: szabad? Nem szabad? Működik? Kamu?

Összeszedtem hát a legfontosabb tudnivalókat erről misztikus táplálékról, hogy segítsek kicsit eligazodni:

1, A botulizmusról

Édes, érdekes, nem kell rágni… igazán csábító tulajdonságok ezek a hozzátápláláskor! Sajnos azonban a mézet egy éves kor alatt szigorúan tilos bevezetni a “botulizmus” veszélye miatt. Mit is jelent ez pontosan?

Nos, ebben az csodás nedűben előfordulhatnak bizonyos “alvó” baktériumok (spórák), amelyek az emésztőrendszerbe kerülve, jó dolgukat kihasználva elkezdenek szaporodni, és mindeközben mérgező anyagokat, ú.n. toxinokat termelni. Ezek a toxinok a tápanyagokkal együtt felszívódnak a bélből, lehetőséget kapva, hogy komoly idegrendszeri károsodást okozzanak.

Mivel az egy év alatti kisgyermekek emésztőrendszere még nem annyira fejlett, mint a felnőtteké, így ők fokozottan vannak kitéve a botulizmus veszélyének! Ezért szerepel hazánkban a méz a bevezethető ételek listáján az egy éves kor utáni szekcióban. (Sőt, vannak olyan országok, ahol a hivatalos álláspont a 2 éves kor kivárását szorgalmazza!)

Figyeljünk tehát, hogy a legkisebbek még véletlenül se egyenek ebből a természetes édesítőből: se önmagában, se feldolgozott formában, se valamelyik házi-süti összetevőjeként, ugyanis a tévhittel ellentétben a hőkezelés nem minden esetben segít megelőzni a problémát!

2, Gyógyszer, vagy placebo?

A negatív reklám után úgy illik, hogy fényezzük kicsit a méz pozitív imidzsét is!

Már a nagyanyáink is a mézesbödön után nyúltak, amint a megfázás első jelei jelentkeztek rajtunk. A népi hagyomány úgy tartja, hogy a méz remek szer a köhögés csillapítására és a torokfájás enyhítésére.

Valóban az lenne?

Jó hírem van! Igen!

Brit és nem brit kutatások egyaránt azt mutatták ki, hogy a méznek bizonyíthatóan többet köszönhetünk, mint némi placebo-hatást.

Egy vizsgálatban például több, mint 500 gyermeket osztottak fel különböző csoportokra: van, aki antibiotikumot kapott a köhögésére, van, aki mézet, van, aki a mézhez nagyon hasonló, sárga, ártalmatlan “löttyöt” (ez volt a placebo), és van, aki semmit. Ezután a szülők egy 1-től 7-ig terjedő skálán pontozták a köhögési tünetek enyhülését. (Minél kisebb a szám, annál elhanyagolhatóbb a gyógyulás.)

Az eredmények tekintetében – szerintem – semmi váratlan nem született: kevéssé komoly, krónikus köhögés esetén a méz még az antibiotikummal is jócskán felvette a versenyt a köhögés-csillapítás tekintetében.

3, A természet kincse

Akár tartunk a szénhidrátoktól és a cukroktól, akár nem, a méz különlegessége az édesítés terén is vitathatatlan: természetes és helyi. Olyan tulajdonságok ezek, amelyeket egy kicsit is (környezet)tudatos édesanya bizony észben tart.

Hiszem és vallom, hogy nincs annál jobb a gyermekeink számára, mint ami nagyjából egyazon formában kerül az asztalra, mint ahogy a természet megalkotta. Nos, a méz is pontosan ilyen. Nincs semmi mű-humbug a háttérben!

Mivel azonban a méz mégiscsak cukor (és sajnos nincs belőle light-verzió), nem tanácsolom persze, hogy mézes kenyeret együnk éjjel-nappal. Azonban ha nem kell szigorúan számolgatnunk a kalóriákat, remek alternatíva lehet süteményekbe teába, kávéba egyaránt!

Található benne kalcium, réz, vas, magnézium, mangán, foszfor, kálium, nátrium, cink és kis mennyiségben B1, B2, B3, B5, B6, C-vitamin is.

Ha helyi termelőtől szerezzük be az adagunkat, akkor nem csak egy lokális kisvállalkozót támogatunk a pénzünkkel, hanem még jó esetben üveges kiszerelésben is kapjuk az árut – szemben a polcok műanyag macijaival. (Utóbbinak mondjuk van egyfajta kellemes retró fílingje.) Őrizzük meg ezeket az üvegeket, remekül jönnek majd a nyári, nagy lekvárfőzéskor! (Ha mi magunk nem foglalkozunk ilyennel, passzoljuk át őket a Nagyinak!) 

Mint látjuk, a méz csodálatosan beleillik az összképbe – hacsak nem vagyunk vegánok -; egészséges, természetes, nem feldolgozott élelmiszer, könnyű tárolással és igen sokoldalú előnyökkel.

Érdemes tehát mindig a polcon tartani egy-egy üveggel, nem csak a téli megfázásos időszakban!

Források – Felhasznált irodalom:

 

https://hu.wikipedia.org/wiki/M%C3%A9z

https://newwaysnutrition.com/babies/foods-to-avoid-for-babies-first-year/

https://www.instagram.com/p/Bx5DXbuFCfD/

https://www.cochranelibrary.com/cdsr/doi/10.1002/14651858.CD007094.pub4/full 

http://egyorvosnaploja.hu/a-mez-mint-gyogyszer/

 

 

Pin It on Pinterest

Share This