Hozzátáplálás – áfonya a babának

Az áfonya egy izgalmas és ízletes gyümölcs, amely fogyasztása számos egészségügyi előnnyel jár. Azonban, ahogy minden új étel esetében, fontos megfelelő figyelmet fordítani arra, hogy mikor és hogyan adjuk a gyermekeknek. Ebben a blogbejegyzésben áttekintjük, mikor célszerű bevezetni az áfonyát a gyerkőcétrendjébe, milyen előnyei vannak, mit tartalmaz, mire kell figyelni a vásárlás és tárolás során, és hogyan minimalizálhatjuk a fulladásveszélyt, amikor kisgyermekünknek kínáljuk ezt az ínycsiklandó gyümölcsöt.

Mikortól ehetnek a babák áfonyát?

Az áfonya a hozzátáplálás 9-10. hónapjában vezethető be a baba étrendjébe és célszerű is bevezetni, mert a gyümölcsök és zöldségek között a legmagasabb antioxidáns tartalmú, segít megvédeni sejtjeinket a károsodástól, és támogatja a DNS működését, az immunrendszert és a máj egészségét. 

Az áfonya szuperélelmiszernek számít (superfood) a benne található antioxidánsok erős koncentrációja miatt. Kiváló K-vitamin forrás (az egészséges vérért), és nagyszerű C-vitamin-forrás is, amely segít szervezetünknek a vas felszívódásában. 

Ha van rá lehetőséged bio áfonyát válassz. A bogyós gyümölcsök sajnos előkelő helyen állnak a legtöbb növényvédő szerrel rendelkező, kereskedelemben termesztett gyümölcsök listáján.

Arra figyelj, hogy az áfonya magas rosttartalmú, ha gyermeked nagy mennyiséget fogyaszt belőle, az enyhe hashajtó hatású lehet.

Fulladásveszélyes az áfonya a csecsemők számára?

Igen. Az áfonya kerek formája fulladásveszélyt jelenthet a babák számára. A kockázat minimalizálása érdekében lapítsd ki vagy negyedeld fel. Mint mindig, most is gondoskodj arról, hogy biztonságos étkezési környezetet teremts és karnyújtásnyira legyél a babától étkezés közben!

Mikor ehetnek a babák egész áfonyát? 

Ez a gyümölcs mivel fulladásveszélyes étel, négy -öt éves korig célszerű felvágni, lapítani. 

Gyakori allergén az áfonya?

Nem. A szalicilátokra érzékeny személyek azonban érzékenyek lehetnek rá. Ajánlott az áfonyát is kis lépésenként, apró adagban bevezetni, figyelve az esetleges allergiás reakciókat. 

Mire figyeljünk a vásárlás és tárolás során?

Amikor áfonyát vásárolunk, ügyeljünk arra, hogy friss és érett gyümölcsöket válasszunk. Az éretlen áfonya kemény lehet és nem olyan ízletes, mint ami már érett. Ha lehet, válasszuk a helyi termelőktől származó áfonyát, mivel ezek általában frissebbek és jobb minőségűek.

Mindkét típusú áfonya, az erdei áfonya és az amerikai áfonya is rendkívül egészséges és tápláló gyümölcsök, amelyek tele vannak vitaminokkal, antioxidánsokkal és rostokkal. Mindkettő hasonló előnyökkel jár, és jó választás lehet az étrendünkben.

Az erdei áfonya kisebb és sötétkék vagy lila színű, általában vadon nő, és általában a mérsékelt égövben található. Gazdag antioxidánsokban, például antocianinokban, amelyeknek erős gyulladáscsökkentő hatásuk van. Segítenek védeni a sejteket az oxidatív károsodástól és hozzájárulhatnak az egészséges öregedéshez. Az erdei áfonya friss formában, vagy fagyasztva, lekvárként vagy szárított formában is fogyasztható.

Az amerikai áfonya nagyobb, világoskék vagy kékes színű. Gazdag C-vitaminban és más antioxidánsokban, amelyek segítenek támogatni az immunrendszert és a szervezet védekezését a betegségek ellen. Az amerikai áfonya is kitűnő választás lehet frissen, fagyasztva, lekvárként, illetve szárított formában is.

Ha lehetőség van rá mindenképp érdemes mindkét típusú áfonyát beépíteni az étrendbe, mivel mindkettő nagyon tápláló és jótékony hatású a szervezetre. Fontos, hogy minőségi forrásból szerezzük be az áfonyát, és ügyeljünk a megfelelő tárolásra is, hogy minél tovább megőrizhessük az értékes tápanyagokat.

A tárolás során az áfonyát tartsd hűvös és száraz helyen, például a hűtőszekrény alsó polcán, és ne mosd meg előre. Felhasználás előtt viszont mosdd meg alaposan hideg víz alatt, hogy eltávolítsd a baktériumokat és a vegyszereket.

Receptötlet

ZÖLDALMÁS ÁFONYAPÜRÉ JOGHURTOS TÚRÓKRÉMMEL

Hozzávalók:

1 zöldalma

10-12 szem áfonya

4 evőkanál túró

2-3 evőkanál natúr joghurt

1-2 babakeksz

Elkészítés: A túrót keverd ki a joghurttal, majd reszeld bele a babakekszet. Mosd meg az almát, hámozd meg, majd reszeld le, vagy az áfonyával együtt botmixerrel pürésítsd. A kész túrós krém tetejére halmozd rá az áfonyás almapürét, de össze is keverheted. Tipp: A túrókrémbe tehetsz kikapart vanília magokat vagy fahéjat is.

★ Tipp: Ha megmaradt az étel egy része, semmi probléma, tárolásban nagy hasznát veheted a ManóMenü Szilikon pürétartóknak

Ha további kérdésed van gyermeked táplálásával kapcsolatban, keresd szakértőinket: ManóMenü/tanácsadás-oktatás

Prémium minőségű termékeinket itt találod: shop.manomenu.hu

Forrás:

Aucklandi Allergia és Ekcéma Klinika. (2001). Szalicilát érzékenység. Letöltve: 2020. május 23

National Library of Medicine https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18590274/

George Mateljan: The World’s Healthiest Foods – Essential Guide for the Healthiest Way of Eating, GMF Publishing, 2007

Steven G. Pratt: SuperFoods Rx – Fourteen Foods That Will Change Your Life, Harper, 2006

Jonny Bowden Ph.D.: The 150 Healthiest Foods on Earth, Fair Winds Press, 2007

Oxygen radical absorbance capacity, http://en.wikipedia.org/wiki/Oxygen_radical_absorbance_capacity

Áfonya, http://hu.wikipedia.org/wiki/Áfonya

https://courses.babyfoode.com/blueberry

ALAPANYAG KISOKOS