Ételkészítési technikák

Ha gyermekünknek készítünk ételt az első 3 évben, akkor a legegészségesebb eljárást kell választanunk, ez pedig nem más, mint a párolás.

Párolás fajtái és technikái

A párolás a legkíméletesebb és legegészségesebb főzési módszer, különösen zöldségek esetében. Ezzel az eljárással tudjuk a legnagyobb mértékben megőrizni az alapanyagok fontos tápanyagait: vitamin és ásványi anyagát, mert azok nem tudnak kioldódni a vízben.

Vannak zöldségek melyeknek a párolási idejük hosszabb időt vesz igénybe, mert nehezebben puhul, azonban jó hír, hogy van választási lehetőség, hogyan fogj hozzá a pároláshoz, ha az alapanyagok párolási ideje eltérő.

  • Ha egyszerre szeretnél mindent megpárolni, akkor figyelj arra, hogy ami gyorsabban puhul, azt nagyobb darabokra vágd, ami nehezebben puhul, azt apróbb szeletekre aprítsd! Például.: lassan puhul a sárgarépa, petrezselyemgyökér, cékla, nagyon gyorsan puhul: főzőtök, cukkini, alma

 

  • Szakaszosan is adagolhatod az alapanyagokat. Ilyenkor egyforma szeletekre, kockákra vágod a hozzávalókat, és a folyamatosan adagolod az alapanyagokat, arra figyelve, hogy akkor teszed hozzá a leglassabban párolódó termékhez a következőt, ha már a villával bele tudsz bökni.

Napjainkban sokféle párolási fajta létezik, ezek közül mindenki kiválaszthatja a számára legegyszerűbb vagy legszimpatikusabb megoldást, de érdemes variálni is a különböző eljárásokat.

  • Párolás hagyományosan fazékban:

Az edény aljára kevés vizet teszünk, és ebben pároljuk meg az alapanyagokat

  • Párolás, pároló edény használatával:

Speciálisan párolásra kifejlesztett edény, mely készülhet fémből és üvegből is. Kivehető pároló betéttel rendelkezik.

broccoli_PNG2822kicsi

  • Párolás pároló betét segítségével:

Többféle méretben kapható fém és műanyag kivitelben. A meglévő edényünkre helyezhető, melynek aljába tesszük a pároláshoz szükséges vizet.

  • Párolás sütőzacskó segítségével sütőben:

Speciálisan párolásra kifejlesztett műanyag zacskó, melybe miután belehelyezzük az alapanyagokat, lezárjuk és 2-3 tűszúrásnyi lyukat ejtünk rajta, hogy a keletkező pára távozni tudjuk.

  • Párolás erre a célra kifejlesztett elektromos pároló edényben:

A gép egyben pároló és aprító funkciót is ellát.

TOVÁBBI ÉTELKÉSZÍTÉSI TECHNIKÁK:

  • Főzés: Ennél az eljárásnál a hőközlést a folyadék látja el. A megtisztított, előkészített nyersanyagot folyadékba helyezzük, majd forráspontig hevítve, hosszan tartó hőhatásnak kitéve puhára főzzük.

 

  • Előfőzés, blansírozás: Előfőzést követően – a főzéssel szemben – a zöldségek ropogósak maradnak, a zöldségek és gyümölcsök héja könnyen eltávolítható. Fagyasztás előtt is érdemes elvégezni. Maximum 1-2 percre helyezzük az alapanyagot forró vízbe, majd ezt követően hűtjük le. Rakott ételek zöldség alapanyagait is ezzel az eljárással készítjük elő. Segít a nemkívánatos íz, szag eltávolításában is pl: spenót, sóska,

 

  • Forrázás: Forrásban lévő vízbe helyezzük az alapanyagot, pár másodpercig benne hagyjuk, majd leszűrjük. Ezt az eljárást alkalmazzuk pl. a csípős hagyma, vagy paprika erejének tompítására, vagy a paradicsom héjának lehúzására.

 

  • Klasszikus párolás: A nyersanyagot főzéssel felpuhítjuk, majd sütjük, illetve nem ritkán zsiradékban pirítjuk az alapanyagot, majd felöntjük folyadékkal. Napjainkban a fent leírt gőzben főzés terjedt el mint párolás, azonban jó tudni, hogy eredetileg ez a technológia jelenti a párolást.

 

  • Sütés: A főzés és a párolás mellett ez a legkedveltebb, és legelterjedtebb konyhatechnológiai eljárás. Sütésnél a hőközlést a zsiradék és/vagy a levegő látja el. Kétféle hőközlés lehetséges, az indirekt és a direkt. Előbbinél általában zsiradék a hőközlést segítő anyag, míg utóbbinál speciális sütőkben olaj és zsiradék nélkül meg végbe a sülés folyamata. A folyamat magas 150-200 celsius fokon történik. Minden esetben figyelni kell arra, hogy a használt edény sérülésmentes legyen, minőségi anyagból készüljön. Vásárláskor győződjünk meg arról, hogy magas / 250-300 fokon is/ biztonsággal használható. Leggyakrabban a sütőben való sütéshez jénai tálakat érdemes használni, igy csökkenthetjük a felesleges zsiradék, és egyéb folyadék hozzáadását az ételünkhöz. Szintén jó alternatíva lehet a sütőzacskó használata, melynek előnye, hogy az alapanyagok saját nedvességtartalmuk hatására párolódnak, sülnek, megőrizve vitamintartalmuk jelentős részét

 

  • Sous Vide /szuvid/ technológia: Hazánkban még kevéssé elterjedt, de nagyon ígéretes technológia. Ez egy professzionális főzési metódus, amely oxigénmentes környezetben, pontos hőmérséklet-ellenőrzés mellett csökkenti az oxidációt és megnöveli a fogyaszthatóságot a baktériumok szaporodásának megakadályozása által. Az eredmény egy tökéletes állagú, ízű és minőségű végtermék. Jelenleg ezek az eszközök még nagyon drágák, de akinek lehetősége van megvásárolni, érdemes elgondolkodni rajta.

 

Mentés

Mentés

Mentés

Mentés

Pin It on Pinterest

Share This