Zöldségek, zöldségek. Gyakran hadilábon áll velük gyermekünk, ha étkezésre kerül sor. Bizonyára pislogó, értetlen szemekkel vizslatnának minket, ha pozitív táplálkozásélettani hatásait ecsetelnénk, legyen szó rosttartalmáról, mely megfelelő emésztésünkhöz járul hozzá, általánosságban jellemző nagy víztartalmáról, valamint magas vízben oldódó vitamin-és ásványi anyagforrásról. Helyes táplálkozásunk beállítása már kisgyermekkorban megkezdődik: így csatára fel, próbáljuk a jó útra terelni az aprónépet!

Az első kérdés, amit feltehet magának egy szülő, nem más, mint: attól függetlenül, hogy elvárja gyermekétől a zöldségek szájüregben való eltüntetését, vajon ő maga is ily serényen pusztítja-e el a tányérról? Nevelési irányunk alapja a kétoldalú hitelesség legyen.
Ha kipipálhattuk ezt a napirendi pontot, ne felejtkezzünk el a fűszerezésről sem. Kisdedkorban még rendkívül érzékenyek a csípős, keserű, illetve egyéb erős ízvilágra. Mértékletes zöldfűszerhasználat (petrezselyem, majoranna, oregánó, kakukkfű, zellerzöld, stb.) mellett alacsonyabb illóolajtartalmú, így borsnál kevésbé csípős borsikafű beillesztésével is próbálkozhatunk közös étkezések tervezésekor, de vöröshagyma, fokhagyma helyett először póréhagyma, snidling, medvehagyma legyen a terítéken.
Új nyersanyag bevezetésekor mindig törekedjünk arra, hogy ne a teljes étkezést váltsuk ki vele, hanem kóstolónyi mennyiséget kínáljunk önmagában, illetve hozzáadhatjuk eddig ismert élelmiszerekhez is.

A hétköznapok hőseinek: Ivólevek
Amennyiben van otthon (gyümölcs/zöldség-)centrifugánk, egyszerűbb dolgunk van: alapanyagtól függően nyers (pl.: sárgarépa, cékla) vagy főtt/sütött (pl.: sütőtök), felkockázott formában a centrifugába helyezzük, és a gépre bízzuk a pürésítést, préselést. Ha édesíteni akarjuk, akkor pedig néhány jól illeszkedő gyümölcshöz, gyümölcsléhez fordulhatunk (pl.: alma, körte, barack, banán, narancs, mangó). A visszamaradó durvább rostok sem vesznek kárba, mivel felhasználhatjuk őket fasírozottak, vagdaltak, zöldséglepények készítésénél.
Zöldebb zöldségeinktől sem kell félni, hiszen ha receptünk alapja az alma (ekkor elősorban a zöldalma javasolható), mellé már nehezen nyúlhatunk. Kísérletezzünk kis marék spenót, sóska vagy egy ujjnyi zellerzöld hozzáadásával, de a semlegesebb ízvilágú uborka esetén már bátrabban lódulhat meg a kezünk. Ízesítésnek egy kis petrezselyemzöld, citromhéj, igény esetén egy kis mézzel (1 év után) vagy édes gyümölccsel egészülhet ki a repertoár. A zöld italok elfogadását segíthetjük nagyobb gyerekeknél például sci-fi háttér (pl.: rohamosztagos /jedi távoli küldetése/ Yoda-mester titkos receptje, a Yoda-szóda) vagy varázsital kerettörténetként való felhasználásával.

„Ördögi anyai praktikák”, avagy amikor le van reszelve
Ha minden kötél szakad, csempész hivatásunk édességek esetén is alkalmazhatjuk. Kiváló kevert sütemény alapanyag a lereszelt (nagylyukú reszelő), kissé állni hagyott (levet eresztett) reszelt cukkini vagy kígyóuborka. Magas víztartalmuknál fogva „lédússá” és lazává varázsolják a tésztát. Mivel semleges ízvilágú nyersanyagokról van szó, így a sütemény várt ízvilága az otthoni konyhatündérre bízható. Hasonló tulajdonságokkal ruházható fel a sárgarépa is, mely legkellemesebb naranccsal, almával és/vagy dióval társítva. Édességként lettek kiemelve, de húsos vagy zöldséges feltét részeit, lazítóanyagát egyaránt képezhetik.
Ha tésztát készítünk, gyermekünk legszívesebben a reszelt sajtból repetázna. Keverjük össze a reszelt sajtot egy kevés reszelt jégcsapretekkel, mely laposan belesimul a kimért feltét mennyiségébe.

Zöldséges édesség receptek:

http://manomenu.hu/tizorai/cukkini-kenyer,

http://manomenu.hu/tizorai/repas-babakeksz

Nassolda
Magas zsír-és sótartalmú bolti chipsek helyett, amikor időnk engedi, készítsünk délutáni harapnivalót sütőpapíron sült vagy aszalógépben készített sütőtökből vagy édesburgonyából, ízesített joghurt- vagy kefiralapú mártogatóssal (kapros, joghurtos, egy kevés citromlével).
Legyen szó akár otthoni játékdélutánról vagy kis kirándulásról: a gyermek is szívesebben nyúl egy előre felkockázott gyümölcshöz vagy vékony csíkokra hasított sárgarépához. Az étkezés mindig lehet ízléses keretek között móka tárgya, ahogy ez a pritaminpaprikából és kígyóuborkából álló kukac is ábrázolja.


Kép forrása: https://www.superhealthykids.com/cucumber-caterpillar-snack/

Csapatmunka
Könnyebb elfogadás kísérheti az ételpaletta színesítését, ha az ételek beszerzésébe (pl.: piacon választás) vagy a termesztésbe, ételkészítésbe bevonjuk a gyermekeket. Abban az esetben, ha rendelkezésre áll saját vagy közösségi kert, akkor ott is palántázhatunk, de remek bemutatás lehet egy erkély vagy egy napos ablakban nevelt kis csemete. Ha forgalmasabb helyen lakunk, a potenciális nehézfém-szennyezettség végett inkább szobánk belső oldalát válasszuk először. Amikor gyermekeink gyurmáznak az alapanyagokkal a konyhában, bár legszívesebben közben az interneten a káoszelméletre keresnénk rá, vegyük számba, hogy mindez tartalmas, minőségi időeltöltés gyermekünkkel, aki gyermeki mivolta mellett a családi csapat aktív tagjának érezheti magát, és lebonthatjuk fejében a zöldségekkel együtt társított negatív jelzőket is.

Írta: Sziráki Zsófia
dietetikus, táplálkozástudományi szakember

Pin It on Pinterest

Share This